• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147855
+
-

بزرگداشت ارد عطار پور

سینماگری که از تاریخ سینمای مستند حذف نمی‌شود

سینماگری که از تاریخ سینمای مستند حذف نمی‌شود

رضا تیموری  - مدیر فیلمبرداری 


یکی از شانس‌های بزرگ من در زندگی این است که وقتی وارد کار تصویربرداری در حوزه مستند شدم، با ارد عطارپور به‌عنوان تهیه‌کننده مجموعه مستند «20شب» همکاری کردم. ارد عطارپور با چیزی که در ذهن من به‌عنوان تهیه‌کننده نقش بسته، بسیار متفاوت بود. اصولا تهیه‌کننده‌ها در سینمای ما فقط پول می‌گیرند، دستمزد خود را برمی‌دارند و کار را به دیگری می‌سپارند اما عطارپور به‌عنوان تهیه‌کننده کاملا بر کار نظارت داشت، همه‌چیز را با من به‌عنوان تصویربردار چک می‌کرد و در جریان همه‌چیز بود، تحقیقات را می‌خواند، پیشنهاد می‌داد و حتی برای فیلمبرداری ایده‌هایی داشت؛ این مسائل باعث شد که من متوجه معنای واقعی تهیه‌کننده شوم. پس از آن هم با تهیه‌کننده‌های بسیاری همکاری کردم که نه سواد کافی و نه احاطه‌ای بر کار داشتند. در پروژه‌های مختلفی با ارد عطارپور به‌عنوان کارگردان اثر همکاری داشتم. او شخصیتی آرام دارد و تحقیقاتش بسیار طول می‌کشد. آرامش و احاطه‌ عطارپور به‌عنوان کارگردان همیشه برای من جذابیت دارد.  عطارپور برای فیلمسازان ما مشاور خوبی ا‌ست. لازم است چند روزی با او در سفر باشید، از تلفن‌هایی که به او می‌شود، متوجه می‌شوید که مشغول مشاوره دادن به کارگردان‌های مختلف است. اگر توجه داشته باشید، بقیه فیلمسازان مطرح ما تلاش دارند که خود را در فیلم‌های دیگر کپی کنند اما ارد عطارپور اینگونه نیست؛ اگر فیلمسازی بخواهد فیلمی بسازد، تلاش نمی‌کند آن فیلم را به فیلم‌های خود شبیه یا خود را کپی کند، بلکه خود را در قالب آن ژانر قرار می‌دهد و در همان قالب شروع به راهنمایی فیلمساز می‌کند.  ارد عطارپور بدون توجه به اینکه کسی از او کوچک‌تر یا بزرگ‌تر است، از دور هوای همه را دارد و حواسش به همه هست. وقتی با او صحبت یا درددل می‌کنید، بخش عظیمی از دغدغه‌هایش مشکلات فیلمسازان دیگر است و این نگرانی بخشی از خصوصیات او شده است.  در سینمای ما، اغلب افراد در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند. عطارپور می‌توانست جایگاهی بالاتر از آنچه امروز دارد، داشته باشد. او می‌توانست فیلم‌های بیشتری تولید کند که به‌دلیل نبود بودجه یا مسائل دیگر از ساخت آنها صرف‌نظر کرد که این موضوع مایه‌حسرت است. ارد عطارپور فیلم‌های بسیار مهم و خوبی مثل «پرنیان»، «خلیج‌فارس» و... دارد که نمی‌توانیم آنها را از تاریخ مستند ایران حذف‌ کنیم اما شخصیت او مهم‌تر از فیلم‌هایش است؛ چراکه می‌توانست آثار بسیاری بسازد و طرح‌های مهمی دارد که متأسفانه هنوز ساخته نشده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید